Van die Feen tot Parsifal
De betekenis van Wagner voor de
muziek kan nauwelijks overschat worden. Zijn ideeën en werken braken de
traditionele opera radicaal open en emancipeerden de muziek tot een volwaardig vertellende
kracht. De opera evolueerde bij Wagner van gezongen toneel, ondersteund door
omvangrijke aria’s en melodieuze instrumentale stukken, tot een kunstwerk
waarin tekst, muziek en zang een evenwaardig belang toegewezen kregen. Om de
muziek de narratieve performantie te geven die nodig was om tot een betekenisgevende
plaats op het toneel te komen, ontwikkelde Wager de techniek van het Leidmotief.
Hierbij associeerde hij een klein muzikaal thema met een gebeurtenis of emotie
op het podium, zodat dit later door hem hernomen kon worden in een andere
context. Na enkele aarzelende aanzetten in zijn vroege opera’s, groeide het
Leidmotief uit tot een complex geheel van thema’s en impressies die, samen met
het gebeuren op het toneel, volwaardige muziekdrama’s mogen geheten worden. Waar
het werk van Wagner initieel vaak als schandalig of schokkend werd ervaren, is
zijn invloed vandaag op de belangrijkste audiovisuele media onmiskenbaar.
Voornamelijk de muziek voor films en computergames is zwaar aan hem
schatplichtig.
Omdat het dit jaar precies tweehonderd
jaar geleden is dat Richard Wagner (1813-1883) werd geboren, bestaat er momenteel
voor zijn persoon en werk een bijzondere aandacht. Zo verscheen recent een klein
boekje van Bert Leyns, dat geboren werd uit een levenslange vertrouwdheid met
het werk van Richard Wagner en dat een bondige inleiding geeft in diens opera’s
en muziekdrama’s. Geïllustreerd met tal van foto’s, beschrijft Leyns kort en
zakelijk de ingewikkelde dramatische plotwendingen van deze opera’s en hun
voornaamste muzikale karakteristieken.
Uit enkele korte inleidende teksten
blijkt duidelijk de langzaam gegroeide, maar diepgaande en enthousiaste passie
van de auteur voor het werk van de oude meester, die hij overigens gemeen heeft
met een groot aantal Wagnerliefhebbers over heel de wereld. Omdat dit boekje
opgevat werd als korte inleiding op de Opera’s van Wagner, zou een uitgebreide,
volwaardige biografie natuurlijk aan de opzet van dit boek ontsnappen, net
zoals een grondige analyse van de betekenis van Wagner voor de muziek of een onderzoek
naar Wagneriaanse invloeden in audiovisuele media vandaag. Helaas worden ook de
zakelijke besprekingen van de in het boek opgenomen muziekdrama’s, zeer beknopt
gehouden waardoor er uiteindelijk weinig overblijft.
In een tijd waarin elementaire informatie
langs het internet vrijwel altijd en overal toegankelijk is, dreigt de relevantie
van dit soort kleine, maar zeer toegewijde werkjes wat uit het zicht te
verdwijnen. De waarde daarentegen van ervaringen en betekenissen of van
grondige expertise gekoppeld aan kwaliteitsvolle analyse en doordachte
interpretatie is nog nooit zo groot geweest, voornamelijk omdat goede inzichten
meer en meer ondergesneeuwd dreigen te raken onder brede lagen van informatie. Misschien
is net als de opera in de 19e eeuw, ook het boek in de 21e
eeuw aan een grondige transformatie toe.
REFERENTIE:
Bert Leyns, Van die Feen tot
Parsifal. Een inleiding tot Richard Wagners opera’s en muziekdrama’s, Pelckmans
Uitgeverij, Kalmthout, 2013, 141 blz., 14,50 euro, ISBN 978-90-289-7136-3.
Reacties