U kletst uit uw nek (Rens Vliegenthart)
Sommige boekjes zijn alleen al
omwille van de titel het lezen waard en U
klets uit uw nek past zonder twijfel in deze categorie. Het boekje onderzoekt
de manier waarop politiek en kiezers door de media kunnen beïnvloed worden,
waarbij de titel losweg verwijst naar een bekende uitspraak van de Nederlandse
politicus Piet Hein Donner die zich vaak erg kritisch uitlaat tegenover de
pers. Hoewel mediaprofessor Rens Vliegenthart zich voornamelijk toespitst op de
situatie in Nederland – dat met de doortocht van Pim Fortuyn en Geert Wilders net
een woelig decennium achter de rug heeft – wegen vandaag in zowat alle Westerse
democratieën de media steeds zwaarder door op de politiek. Toch valt de vraag wat
nu juist de aard en de draagwijdte van deze ogenschijnlijke invloed is niet
meteen een eenduidig te beantwoorden. Het vermogen van de media om stevig op de
dagelijkse politieke agenda te wegen, lijkt op het eerst zicht alvast veel
groter, dan de mogelijke invloed op het concrete beleid.
De afgelopen decennia was er een
enorme evolutie in het oude, aan onderdanigheid grenzende, respect van
journalisten voor de politicus en de daarbij horende trage, diepgravende
journalistiek. De oude politieke logica, waarbij enkel inhoud van tel was,
evolueerde naar een publieke logica waarbij het vermogen van een politicus om
het (steeds minder honkvaste) publiek voor zijn standpunt te winnen centraal
komt te staan. Tegenwoordig is de slinger volledig doorgeslagen naar een medialogica
waarbij de politicus over mediagenieke vaardigheden dient te beschikken en zich
kort en kernachtig moet kunnen uitlaten over allerhande, ook niet politieke,
onderwerpen. Ook krijgen extreme standpunten (zoals bijvoorbeeld inzake
migratie) en negatieve ontwikkelingen (bijvoorbeeld over de economie) disproportioneel
veel meer aandacht dan vroeger.
De invloed van Media op politiek en
kiezers laat zich evenwel het duidelijkst aflezen wanneer politieke kennis,
politiek cynisme en politieke participatie worden gemeten. Zo zal de focus op
conflicten de politieke participatie verhogen of zal een overdreven aandacht
voor strategieën het cynisme in de hand werken.
Tot besluit toont Rens Vliegenthart
aan dat politieke macht kan vaak effectief vertaald kan worden in mediamacht. Indien
de politicus echter op een of ander manier de controle verliest over zijn
omgeving, dan zal hij ook weer de controle over de media verliezen. Omgekeerd
bestaat er duidelijk niet zoiets als objectieve journalistiek en zijn de media
vooral geïnteresseerd in het vertellen van een goed verhaal. Het effect van dit
verhaal op het publiek is evenwel in de meeste gevallen onbedoeld en
onopvallend. Voor de auteur is het alvast duidelijk dat de media een gedeelde verantwoordelijkheid dragen voor de
mate van cynisme en ontevredenheid bij de kiezer en tegelijk hebben ook politici
de verantwoordelijkheid om hier niet te gemakkelijk in mee te gaan. De ideeën
in U kletst uit uw nek zijn vaak
summier uitgewerkt, maar het werkje is doorspekt met heel wat concrete
voorbeelden en mondt enigszins verassend uit in een oprecht en moedig pleidooi tot
journalisten en politici voor zelfcontrole in woelige politieke tijden. Dat
maakt het om meer dan alleen de titel het lezen waard.
Rens Vliegenthart, U kletst uit uw
nek, over de relatie tussen politiek, media en de kiezer, Uitgeverij Bert
Bakker, Amsterdam, 2012, 158 blz., 15,00 euro, ISBN 978-90-351-3759-2.
Reacties