De vijand van binnen (Mieke de Loof)


Sinds 2004 werkt Mieke de Loof aan een cyclus van zeven misdaadromans die zich afspelen in een sfeer van intrige en spionage in het Wenen van kort voor de Eerste Wereldoorlog. Zopas verscheen het vierde deel in deze cyclus, de vijand van binnen, waarin de naweeën van de Weense hongerrevolte van 1911 centraal staan.  Ook in dit deel verschilt de thematische setting van de voorgaande romans, maar blijft tegelijk de duistere en broeierige sfeer van de stad en de verwevenheid van plot en personages met de orde van de Jezuïeten doorheen de boeken nadrukkelijk aanwezig. Dit gegeven, in combinatie met het feit dat de auteur ook telkens een handvol markante historische figuren uit deze cultureel ongemeen boeiende periode uitvergroot, schenkt de cyclus een blijvende spankracht.
In het middelpunt van de gebeurtenissen staat telkens de jonge jezuïet en geheim agent Ignatz Ksaveri. Waar deze in het eerste boek van de cyclus nog onervaren te werk gaat en in de twee volgende delen een zekere vaardigheid in zijn geheime bezigheden krijgt, gaat hij in dit voorlopig laatste deel overmoedig te werk, waarna hij op het einde zijn ontslag krijgt als geheim agent.

Recensent Menno ter Braak schreef ooit in Het Vaderland (26/02/1939) dat het verlangen om een romanserie te schrijven meestal getuigt van een zeker vertrouwen op eigen uithoudingsvermogen. Het voordeel hiervan is de uitgebreidheid die toestaat om vele facetten van de mens als sociaal wezen tot hun recht te laten komen. Daar staat tegenover dat wanneer zelfopgelegde dwang en het gemis aan vrijheid om met een schone lei te beginnen de overhand nemen, de auteur in herhaling dreigt te vallen. Enerzijds lijkt het erop dat Mieke de Loof in haar romancyclus zich terdege bewust is van de gevaren en intensiteit laat primeren op uitgebreidheid. Nog steeds staat er geen woord te veel in haar werk. Maar anderzijds haalt de auteur te weinig voordeel uit de uitgebreidheid van een romancyclus. Want hoewel de boeken van Mieke de Loof vanzelfsprekend niet als 19eeeuwse familiekroniek opgezet zijn, krijgen de hoofdpersonages in dit deel toch wel erg moeilijk om voldoende weerwerk te bieden aan de goed uitgewerkte thematische en cultureel-politieke achtergronden. Zo herinnert bijvoorbeeld de blijvende cryptische woordarmoede van Wolf,  Ignatz’s directe overste, nog maar weinig aan de aura van macht en mysterie die zo kenmerkend was voor de eerste delen.

Het lijkt alsof Ignatz in de vijand van binnen, rustig van het ene stilleven naar het andere wandelt om tenslotte ingehaald te worden door de feiten. In deze zin komt het einde van dit boek iets meer als een opluchting dan als een verrassing. Het valt alvast te hopen dat de ontknoping van dit meest recente deel in de cyclus een bevrijding betekent voor alle partijen en dat Ignatz in wat volgt weer heel wat nadrukkelijker aanwezig mag zijn. Tenslotte staan Wenen en de wereld op scherp voor de grote wereldbrand.


Mieke de Loof, De vijand van binnen, Uitgeverij De Geus, Breda, 2012, 217 blz., 13,99 euro, ISBN 978-90-445-2208-2.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Willem Barnard: Een Stille duif in de verte en Psalmgetier

Wannes Van de Velde (1937-2008): Groot Liedboek

Het land is moe: Waarom Drs. P. nog steeds leeft