Mieke De Loof: Duivels Offer
De literaire triller Duivels offer speelt zich af in het Wenen van 1913. Het kostte Mieke de Loof drie volle jaren van intensief onderzoek om alle feiten, data en wetenswaardigheden van dit historische kader te verzamelen, maar het eindresultaat is een uiterst getrouw en sfeervol beeld geworden. Krantenjongens roepen precies dezelfde koppen als toen. Historisch correcte operaprogramma’s, menu’s, merken en stijlen worden met veel zorg ingepast. Romanpersonages ontmoeten en praten met historische figuren en de straten en gebouwen op de kaart van Wenen (die overigens opgenomen is in het boek) vormen een perfecte weerspiegeling van de gebeurtenissen. In deze fijne veelheid van zorgvuldige details tekent zich steeds duidelijker de broeierige sfeer af van het vrolijke, losgeslagen Wenen op de vooravond van de eerste wereldbrand. Het is alvast niet onterecht dat deze roman een literaire triller wordt genoemd. Dat ook de lezer dit spannende boek, met dat tikkeltje méér, wist te smaken bewijst de Hercule Poirot-prijs die het kreeg voor de beste Vlaamse misdaadroman van 2004.
Ook de verhaallijn van ‘Duivels offer’ wordt met een fijner penseel getekend dan gebruikelijk voor een thriller. Geen bruuske moord of misdaad, maar het verhaal van de jonge spion en Jezuïet, Ignatz von Oszietsky, wiens allereerste opdracht erin bestaat binnen de maand te achterhalen waarom een andere spion aan het Habsburgse hof sinds enige tijd onbetrouwbare informatie doorstuurt. Allerhande personages, stuk voor stuk mooi gestileerd en vrijwel allemaal met dubbele bodems, doorkruisen deze opdracht meer en meer. Voor de jonge Ignatz evolueert het grote verlangen naar een eerste opdracht dan ook langzaam naar een harde en verwarrende confrontatie met zichzelf, totdat goed en kwaad vrijwel helemaal in elkaar lijken over te lopen.
Duivels offer bestaat uit 19 afzonderlijke hoofdstukjes van enkele bladzijden. Deze indeling ondersteunt op subtiele wijze mee de sfeer van het boek. Stuk voor stuk vormen het korte opstellen waarin elk woord duidelijk als een puzzelstukje in de tekst gepast is. Elk hoofdstukje ontplooit zo een kort samengebald brokje tekst, met een goed afgewogen historische omkadering en veel sfeerschepping, ondersteund door karaktervolle personages en fijn geschilderde gebeurtenissen. De roman lijkt wel een prentenboek, met 19 in woorden gegoten tekeningen van Wenen 1913. De verhaallijn en het hoofdpersonage rijgen elk van deze prenten als mooie kraaltjes aan elkaar.
Duivels offer blinkt uit in subtiel taalgebruik en intelligente opbouw. Het is zowel literatuur als thriller, met het beeldend vermogen van prent- of stripverhaal. De brede achtergrond waarop deze literaire schets steunt is bovendien de aanzet tot een reeks over het ‘Wenen van de filosofen en de avant-garde’, zoals Mieke de Loof het zelf aangeeft. Voor het Nederlandstalige spannende boek zou dit alvast heel verfrissend kunnen zijn. Door het grote beeldende vermogen van deze roman kan, met een andere combinatie van achtergronden en personages, het oude Wenen keer op keer herleven.
REFERENTIE :
Mieke de Loof, Duivels offer, The House of Books, Antwerpen/Vianen, 2004, 176 blz., 14,90 euro, ISBN 90-443-1161-1
Ook de verhaallijn van ‘Duivels offer’ wordt met een fijner penseel getekend dan gebruikelijk voor een thriller. Geen bruuske moord of misdaad, maar het verhaal van de jonge spion en Jezuïet, Ignatz von Oszietsky, wiens allereerste opdracht erin bestaat binnen de maand te achterhalen waarom een andere spion aan het Habsburgse hof sinds enige tijd onbetrouwbare informatie doorstuurt. Allerhande personages, stuk voor stuk mooi gestileerd en vrijwel allemaal met dubbele bodems, doorkruisen deze opdracht meer en meer. Voor de jonge Ignatz evolueert het grote verlangen naar een eerste opdracht dan ook langzaam naar een harde en verwarrende confrontatie met zichzelf, totdat goed en kwaad vrijwel helemaal in elkaar lijken over te lopen.
Duivels offer bestaat uit 19 afzonderlijke hoofdstukjes van enkele bladzijden. Deze indeling ondersteunt op subtiele wijze mee de sfeer van het boek. Stuk voor stuk vormen het korte opstellen waarin elk woord duidelijk als een puzzelstukje in de tekst gepast is. Elk hoofdstukje ontplooit zo een kort samengebald brokje tekst, met een goed afgewogen historische omkadering en veel sfeerschepping, ondersteund door karaktervolle personages en fijn geschilderde gebeurtenissen. De roman lijkt wel een prentenboek, met 19 in woorden gegoten tekeningen van Wenen 1913. De verhaallijn en het hoofdpersonage rijgen elk van deze prenten als mooie kraaltjes aan elkaar.
Duivels offer blinkt uit in subtiel taalgebruik en intelligente opbouw. Het is zowel literatuur als thriller, met het beeldend vermogen van prent- of stripverhaal. De brede achtergrond waarop deze literaire schets steunt is bovendien de aanzet tot een reeks over het ‘Wenen van de filosofen en de avant-garde’, zoals Mieke de Loof het zelf aangeeft. Voor het Nederlandstalige spannende boek zou dit alvast heel verfrissend kunnen zijn. Door het grote beeldende vermogen van deze roman kan, met een andere combinatie van achtergronden en personages, het oude Wenen keer op keer herleven.
REFERENTIE :
Mieke de Loof, Duivels offer, The House of Books, Antwerpen/Vianen, 2004, 176 blz., 14,90 euro, ISBN 90-443-1161-1
Reacties